Rabu, 20 Februari 2008

Bagaimana anda dapat membantu.......

Jika ketemu denganku buat pertama kali, mungkin anda tertanya-tanya apakah yang pperlu dilakukan , Tampaknya nasihat untuk "lakukanlah secara normal" sebenarnya tidaklah banyak membantu. Disini ada beberapa cadangan bagi memudahkan anda dan rakan-rakan membantuku dengan mudah.

Orang buta
Orang buta terdiri dari berbagai jenis latar belakang. Di sana ada olahragawan dan olahragawati, petani, pemain catur, kerani, suri rumah, peguam, telefonis, pengaturcara komputerdan juga guru.
ketika berbual Bercakaplah secara semulajadi. Jangan bercakap perlahan atau menujukan percakapan anda kepada semua yang lain sahaja seolah-olah aku tiada di situ. Jangan takut berkata "Gembira bertemu anda", aku juga berkata begitu. Ketika anda menyapaku sila kenalkan diri anda sekiranya aku tidak mengecam suara anda. Panggillah namaku sekiranya anda tahu jika tidak, sentuhlah aku untuk menandakan anda bercakap denganku. Jika anda hendak beredar sila nyatakan bahawa anda hendak meninggalkanku, semua orang akan kelihatan bodoh jika bercakap bersendirian. di kawasan lapang.
di pinggir jalanAku akan menghargai jika anda sudi membantu menyeberangi jalan atau menunjukkan arah kedai, namun jika tawaran anda ditolak jangan berkecil hati kerana pasti selepas itu mesti ada yang bakal menerimanya. Mula-mula tanyakan samada anda boleh membantu ataupun tidak. kemudian berjalanlah sedikit di hadapanku dengan memegang tanganku. Jika anda membantuku untuk memasuki kenderaan, beritahuku ke arah mana aku patut menghadap. Selepas itu letakkan tanganku di atas bumbung kenderaan dengan pintu terbuka. ketika menbantuku menaiki keretapi mahupun bas, anda masuklah dahulu, jangan menolakku kehadapan anda. Ingatlah agar sentiasa memberikan amaran jika aku menghampiri tangga ataupun cerun. Nyatakan juga samada ianya arah menurun ataupun menaik.
Dalam bilikJangan risau sangat tentang perabut atau perhiasan yang mudah pecah. Kebiasaannya aku akan mengenalpasti sesuatu yang merbahaya dikedudukan sebelumnya. Tunjukkan padaku persekitaran ruang, terangkan kedudukan perabut yang anda lintasi, nyatakan hanya aras ketinggian yang tidak selamat.Pada kerusi, letakkan tanganku ke lengan atau bahagian belakang kerusi, aku akan tahu ke arah mana untuk duduk.Jangan biarkan pintu separuh terbuka atau jangan letakkan barang-barang di atas lantai jika aku melawat anda. Jika anda bertandang ke rumahku, jangan alihkan barang-barang yang ada, namun andainya perlu juga dialih anda wajib memberitahuku dimana anda meletakkannya.Jika anda menjemputku untuk makan, beritahuku apakah makanan yang anda hidangkan. Jangan isi minuman hingga ke permukaan gelas kerana gelas yang penuh terisi akan mudah tertumpah. Jika anda menghidangkan ikan bertulang, tawarkan bantuan untuk membuang tulang tersebut, namun aku akan minta jika memerlukannya. Kebiasaannya aku akan gembira jika dapat melakukannya sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan