Rabu, 13 Februari 2008

Bagaimana orang buta menggunakan komputer......


Hari ini apa kata kita berbincang mengenai komputer dan orang buta. Topik ini dirasakan perlu untuk dibincangkan memandangkan terdapatnya persepsi yang salah dari sebahagian kita mengenai keupayaan orang buta terutamanya dari hal i ict.

Saya juga pernah berpersepsi begitu sebelum saya mengenali komputer yang digunakan oleh orang buta walaupun saya adalah pengamal bidang ict.

Sebagaimana yang kita sedia maklum, satu set komputer yang kita miliki biasanya terpasang dengan kotak cpu, papan kekunci, monitor dan tetikus. Satu lagi keperluan yang perlu ada untuk menjalankan komputer ialah sistem pengoperasian kebiasaannya windows oleh microsoft. Sebaliknya bagi orang buta, papan kekunci dan kotak cpu dengan sistem pengoperasian sudah cukup untuk membolehkannya menggunakan komputer.

Sebagai permulaan, cuba ikuti langkah-langkah berikut untuk merasai pengalaman menggunakan komputer yang digunakan untuk orang buta. Cara-cara berikut boleh dilakukan jika anda menggunakan sistem pengoperasian microsoft windows xp.

Untuk memulakan Narrator, click Start, point ke Programs, point ke Accessories, point ke Accessibility, dan kemudian click Narrator.Untuk memulakan Narrator menggunakan keyboard, tekan CTRL+ESC,tekan R, taipkan narrator, dan kemudian tekan ENTER.

Selamat mencuba......

1 ulasan:

  1. taw tak kt mana tempat kita boleh pergi visit orang buta yang menggunakan teknologi??

    BalasPadam