Jumaat, 12 November 2010

Memasang dan membuat tetapan Wamp Server

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Setelah memuat turun fail wamp server, aku menjalankan pemasangan perisian tersebut dengan pilihan tetapan default.

Selesai pemasangan, aku menjalankan Wamp Serverdengan, Start,Program, Wamp Server, Start Wamp Server. Satu icon Wamp server akan wujud di System tray.

Jika IIS yang sedia terpasang, sedang berjalan, dan aku memulakan WAMP server, lalu aku memasukkan "http://localhost" di browser, halaman IIS yang terbuka.

Untuk menjalankan WAMP Server bersama-sama dengan IIS, aku perlu menetapkan port 8080 ke Wamp Server. Aku akan mengakses Wamp Server menggunakan "http://localhost8080" dan IIS pula menggunakan "http://localhost".

Untuk melakukan ini, aku perlu pergi ke icon WAMP Server pada system tray dan tekan left klick padanya kemudian pilih Apache Wamp Server, pilih httpd.conf. Fail httpd.conf akan dibuka menggunakan notepad.

Tekan Ctrl+f atau Alt,e,f kemudian taipkan listen 80. Tukar 'Listen 80' menjadi 'Listen 8080'. Save fail tersebut dan restart WAMP.

Aku telah berjaya menjalankan skrip php pertamaku dengan memasukkan, “http://localhost:8080/hello.php” pada browser. Sebelum itu aku telah meletakkan skrip php, hello.php ke dalam folder “c:\wamp\www\”.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan