Jumaat, 27 Mei 2011

Membuat shortcut untuk “enable / disable” LAN dalam Windows 7

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Sebagai pengguna yang biasa dengan Windows Xp, saya menghadapi masalah untuk “enable / disable” LAN. Windows 7 tidak memberikan ciri-ciri ini ketika saya  right-click pada ikon LAN atau internet connection yang berada pada “system tray”. Satu daripada cara yang boleh saya lakukan ialah dengan mewujudkan shortcut di desktop bagi menyelesaikan masalah ini.

Saya telah melakukan tertib di bawah untuk menghasilkan shortcut tersebut:

  1. Pergi ke “System tray”.
  2. Pergi ke ikon network adepter atau Internet access.
  3. Right-click atau tekan kekunci application pada Network internet connection / adepter yang berkenaan. Satu popup akan muncul dengan beberapa pilihan.
  4. Ppilih “Open Network and Sharing Center”.
  5. Tekan Tab sehingga “Change adepter settings” dan tekan enter. Satu atau lebih LAN adepter yang terdapat pada komputer telah sedia untuk dipilih. 
  6. Pergi ke LAN adepter yang saya hendak hasilkan shortcut untuknya kemudian right click atau tekan kekunci application. Satu popup akan muncul. 
  7. Pilih “create shortcut”.
  8. Satu dialog box yang menyatakan satu shortcut akan dihasilkan di desktop. Pilih ok pada dialog box  tersebut.
  9. Hasilnya satu shortcut akan diwujudkan di desktop dengan nama “Local Area Network Connection –shortcut”.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan