Isnin, 20 Mei 2013

Android accessibility: Samsung Galaxy Chat – interaksi dengan butang on/off

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Pada kiriman sebelum ini, saya ada bercerita mengenai spesifikasi fizikal telefon pintar Samsung Galaxy Chat. Saya akan menyambung cerita ini dengan memberi tumpuan kepada cara-cara kita berinteraksi dengan ciri-ciri fizikal yang terdapat pada telefon pintar ini. Cara yang akan diceritakan selepas ini adalah mengikut tetapan asal dengan talk back dan explorer by touch sudah sedia aktif. Saya mulakan dengan interaksi butang on/off. Butang yang terletak di sebelah tepi kanan ini bukan sahaja untuk on/off telefon, sebagaimana namanya tetapi ia juga mempunyai fungsi lain.

  • Semasa telefon ini off, jika kita menekan butang on/off beberapa ketika, kemudian dilepaskan, telefon ini akan mula boot.
  • Semasa skrin on dan telefon unlock (tidak berkunci)  dan butang on/off ini ditekan sekali ia akan offkan skrin.
  • Semasa skrin dalam keadaan off ketika butang ini di tekan sekali maka telefon ini akan terkunci (lock).
  • Semasa telefon ini berkunci (lock) dan butang ini ditekan sekali, telefon ini akan tidak berkunci (unlock) tetapi skrin masih off.
  • Semasa skrin on dan telefon tidak berkunci (unlock) kemudian butang ini ditekan sehingga talk back berbunyi "alert", ia akan memberikan beberapa pilihan iaitu Accessibility, data network mode, airplane mode, power off, restart dan penukaran ringer.
  • Semasa skrin on dan telefon unlock kemudian  butang ini ditekan lama (lebihkurang hitungan 15) selepas itu dilepaskan, telefon ini akan dimulakan semula (restart)

    Tiada ulasan:

    Catat Ulasan