Khamis, 31 Julai 2008

Pengawal Komputer

Pada masa dahulu ketika komputer peribadi masih belum dirangkaikan keselamatan ict tidak begitu kritikal. Ini kerana keselamatan sesuatu sumber ict merupakan tanggungjawab individu yangmana sesuatu kemudahan tersebut diperuntukkan.

Keadaan semakin berbeza sekarang, dimana keselamatan ict menjadi isu yang sangat kritikal. Keselamatan yang perlu diberi perhatian merangkumi, perkakasan, perisian, rangkaian, data malah keselamatan individu atau organisasi tersebut. Bagi pengguna individu yang tidak terlibat dalam transaksi komersial, keselamatan ict perlu juga dipertimbangkan walaupun tidak semestinya menjadi keutamaan. Walaupun mudarat yang bakal menimpa tidaklah terlalu menjejaskan namun proses pembaikpulih tetap memakan masa.

Adware, Spam, Viruses, Online Scams dan banyak lagi jargon keselamatan ict adalah ancaman kepada aku. Kos untuk perisian keselamatan bersepadu yang agak tinggi telah mempengaruhi keputusanku untuk meminta sedekah diinternet. Ya, sedekah, namapun sedekah pastinya banyak ia merimaskan penggunaannya.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan