Isnin, 7 Mac 2011

Menyisipkan video youtube ke dalam posting Blogger menggunakan Windows Live Writer

Assalamualaikum dan salam sejahtera,
Terdapat beberapa jenis sisipan yang boleh dimasukkan ke dalam posting ke Blog. imej, jadual, video dan pautan merupakan beberapa contoh-contoh yang boleh disisipkan bersama-sama posting yang dibuat. Sumber-sumber sisipan tersebut boleh diperolehi  dari komputer kita  atau dari laman web yang lain.

Saya pernah bercerita mengenai cara-cara membuat posting yang mengandungi sisipan video dari komputer kita. Pada kali ini saya akan bercerita tentang membuat sisipan video dari laman web “http://www.youtube.com” untuk dikirimkan bersama-sama dengan posting ke dalam blogger. Bagi menjayakan tugasan tersebut saya menggunakan perisian penulis Blog yang dinamakan Windows Live Writer”.

Cara-caranya:-

  1. Layari laman “http://www.youtube.com”.
  2. Cari dan mainkan video tersebut di youtube
  3. Cari (menggunakan down/up arrow) “Get video embed code toggle button”.
  4. tekan “SpaceBar”, satu popup akan muncul, yang isinya seperti dibawah,
    <iframe title="YouTube video player" height="390" src=”www.youtube.com/fail saya” frameborder="0" width="480" allowfullscreen="allowfullscreen"></iframe>
  5. Cari skrip/kod di atas menggunakan “up/down Arrow”. Jika popup di atas tidak muncul, sebaliknya “Embedding disabled by request”yang muncul, ini menunjukkan video tersebut tidak boleh disisipkan ke dalam posting.
  6. Salin semua skrip/kod yang berada di dalam popup tersebut. Cara “Ctrl+A”, “Ctrl+c” atau “Shift+DownArrow”, “Ctrl+c” boleh digunakan.

  7. Buka perisian Windows Live Writer.

  8. Masukkan tajuk posting jika ia posting baharu.

  9. Tukar ke “source view” (pilih “View”, “source” pada menu utama jika menggunakan versi lama atau “Shift+F11” untuk versi Essential).

  10. Tampal / paste kod/skrip di atas (“Ctrl+v”).

  11. Kembali ke “Edit View” (pilih “View”, “Edit” pada menu utama jika menggunakan versi lama atau “F11” untuk versi Essential). Satu Flash player akan terhasil. Kita akan dapati kemunculan beberapa elemen flash  seperti “YouTube video player” dan “Flash movie start”, tajuk video dan beberapa butang seperti “play”, “mute” dan unlabel 0 button” jika kita menekan “up/down Arrow” beberapa kali pada flash player yang dihasilkan

  12. Jika kita mahu, buat karangan yang hendak dikirimkan di sebelum atau selepas Flash player di atas.

  13. Kita boleh menyemak hasil kerja yang dibuat menggunakan “preview View” (pilih “View”, “preview” pada menu utama jika menggunakan versi lama atau “F12” untuk versi Essential).
    Untuk memainkan video ini cari butang “play” dan untuk memberhentikannya, tekan butang “Pause” atau butang “mute”.

  14. Kembali ke “Edit View” (pilih “View”, “Edit” pada menu utama jika menggunakan versi lama atau “F11” untuk versi Essential).

  15. Sekarang, setelah berpuas hati, bolehlah kita poskan hasilnya ke Blogger atau kita boleh “save” ke dalam “local draft”.

Untuk mendapatkan contoh yang telah saya buat, pergi ke posting bertajuk ‘Camelia i’,’camelia ii’ dan camelia iv’ dalam blog ini. Untuk memainkan video tersebut, cari butang “play” dan tekan “enter”.

Cara di atas digunakan untuk komputer tanpa monitor, tanpa tetikus tetapi yang boleh berbisik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan