Isnin, 19 Mei 2008

Selamat Hari Ibu Selamat Hari Bapa

untitled 1 framePada hari ini 19 hb Mei, aku ingin mengucapkan Selamat Hari Ibu dan Hari Bapa khusus untuk kedua-dua ibubapaku. Mengapa aku mengucapkannya pada hari inidan bukan pada hari-hari yang telah diwartakan ataupun pada hari-hari yang lain?. Walaupun ada orang yang mengatakan Hari Ibu dan Hari Bapa sepatutnyadiraikan pada setiap hari, maknanya 364 kali setahun. Namun aku ingin mengetahui samada sesiapa setiap hari ada yang mengucapkan "Selamat Hari Ibu danSelamat Hari Bapa", namun yang pastinya aku tidak mengamalkannya begitu juga dengan anak-anakku.Sebenarnya pada Hari inilah kedua-dua mereka secara rasmi menjadi ibu dan bapaku. Pada tarikh Masihi inilah secara fizikalnya aku menjadi anak mereka secarabiologi, perundangan dan Islam.Pada 11 hb. Mei yang lalu aku ada membaca dua tiga blog yang mengucapkan selamat Hari Ibu. Bermacam-macam ungkapan, kata-kata, nukilan atau apa juga bentuktulisan nan indah untuk ibu mereka. Seperti juga blog ini, yang pastinya ibu dan bapaku tidak akan menatapinya. Malah ada juga blogger yang mengucapkanSelamat Hari Ibu Kepada mereka yang telah tiada.Ketika ucapan Selamat Hari Ibu dan Selamat Hari Bapa, sebenarnya ianya merangkumi ucapan Hari Wanita, Hari Guru, Hari Jururawat, Hari Polis, Hari AngkatanTentera dan bermacam-macam hari lagi.Apa signifikannya ucapan-ucapan ini?. Jawapan mudahnya ialah, posting dalam blog-blog tersebut dan blog ini bukanuntuk ibubapa yang tidak melungsurinya tetapi untuk orang lain, mungkin seperti orang Islam yang membaca talking….. untuk siapa?.Akhirnya, terimakasih ibu dan ayah atas segala-galanya……...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan