Sabtu, 26 Februari 2011

Anak, komputer dan aku

Pada 21 Febuari 2010 aku telah membuat kiriman mengenai Aku komputer dan anak-anak. Pada ketika itu anakku sedang belajar di tadika dan berusia 6 tahun.

Sekarang anakku sudah memasukki tahun 1. Memandangkan hanya dia seorang yang tinggal bersama-samaku maka dia selalu memerhatikan aku menggunakan komputer.

“Papa, bagaimana papa menutup komputer tanpa tetikus?,” anakku bertanya.

“Nanti, bila adik besar adik tahulah jawapannya,” aku menjawab secara acuh tak acuh kerana hidangan tengahari telah menanti.

Petang itu, anakku datang menghampiriku bersama-sama sebuah buku.

“Adik tidak perlu menunggu hingga besar untuk menutup komputer tanpa tetikus. Papa menggunakan ‘shortcut’ bagi menutup komputer",”

“Jika papa tidak menggunakan ‘shortcut’, apakah cara lain yang adik tahu,” aku cuba menguji,

“cara yang digunakan untuk menutup komputer ialah, mula-mula klik ‘start’, klik ‘shutdown’ lepas itu klik ‘shutdown’",” lancar sekali anakku bercerita.

“darimana adik mendapat tahu mengenainya?.”

“Adik mendapat maklumat dari buku teks pelajaran komputer tahun 1.”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan